In de race naar het verduurzamen van de gehele economie mag de scheepvaart uiteraard niet achterblijven. Globaal is de scheepvaart verantwoordelijk voor ongeveer 3% van de jaarlijkse uitstoot van emissies. Niet alleen vanuit milieukundig perspectief, maar ook vanuit economisch belang is het implementeren van nonfossiele brandstoffen voor de scheepvaart een prioriteit, door de invoering van restricties op gebruik van vervuilende stoffen. Centre of Expertise Biobased Economy (CoE BBE) voert momenteel een onderzoek uit voor het verduurzamen van coaster scheepstransport tussen de Benelux en Rusland voor Van Leer Energy BV.

Publicatiedatum
15 juni 2021
Onderzoeksgebied

Vanuit Avans Hogeschool hebben studenten Lisa van der leden, Johanne Potie en Amaury Monnier de mogelijkheid gekregen mee te doen met dit project.

Klimaatneutraal in 2030

Het doel van het project van de studenten is om te ontdekken in hoeverre het realistisch is om de scheepvaart klimaatneutraal te krijgen voor 2030. Hierbij hebben zij ervoor gekozen drie alternatieve brandstoffen te onderzoeken; namelijk LNG, methanol en waterstof. Om de scheepvaart verder te verduurzamen kijken ze ook naar technieken die het energie verbruik van de coasters verder reduceren, zoals het gebruiken van windaandrijving als aanvulling op brandstof voortstuwing. Alwin Hoogendoorn assisteert de studenten voornamelijk met de technische en methodische aspecten. Cris Mul, algemeen directeur bij van Leer Energy BV, biedt hen een realistisch perspectief van de financi le factoren.

Van grondstof tot aan het schip

Lisa van der Leden: “Momenteel bekijken we de origine van de brandstof, hoe worden de grondstoffen gewonnen, hoe wordt het uiteindelijk bewerkt tot brandstof, en wat voor route legt de brandstof af voordat het in het schip getankt wordt? De bron van deze brandstoffen is vaak niet volledig circulair, daarom bekijken we projecties van de ontwikkelingen van volledig klimaat-neutrale productie van deze brandstoffen; bio-LNG, bio methanol en groene waterstof.” Verder maken de studenten een milieukundige analyse met GABI-software om te bepalen in hoeverre de drie brandstoffen een reductie van emissies kunnen bieden. Wat opvalt is dat LNG bijvoorbeeld weinig emissiereductie biedt over de levenscyclus van de brandstof, dit komt omdat methaan ontsnapt tijdens de verwerking en transport van LNG. Het is dus van belang om de milieueffecten van brandstoffen te analyseren van grondstof tot aan toepassing in een schip.

De transitie naar duurzaam scheepvaarttransport is een langdurig en prijzig proces. Een volledig klimaat-neutrale scheepvaart voor 2030 zit er hoogstwaarschijnlijk niet in, maar wel bieden deze alternatieve brandstoffen een duurzamere scheepvaart en een perspectief op ontwikkeling tot een volledig schone scheepvaart in de toekomst.

Dit project wordt mede mogelijke gemaakt door cofinancieringvanuit TKI Biobased Economy.

lees meer over dit project

Webinar duurzame scheepvaart: u wilt de boot toch niet missen?

Dit is een artikel is uit de Biobased Update van mei 2021, klik onderstaand voor meer interessante artikelen.

BIOBASED UPDATE MEI 2021

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close