In het laboratorium van de engineers is het dagelijks een drukte van jewelste. Studenten en onderzoekers werken in de ruimte in het HZ- gebouw aan de Edisonweg in Vlissingen aan tal van projecten.

Een project dat meteen in het oog springt is de sensorboot. Deze is ook niet te missen, want het zwarte gevaarte ligt vrijwel altijd op één van de werkbanken. HZ-studenten Engineering, ICT en Watermanagement en studenten van Scalda zijn betrokken. Het is de tweede versie van de sensorboot. Het dek en de romp zijn gemaakt van vlas en biobased hars. Ten opzichte van de eerste is de bouwkwaliteit enorm verbeterd.

De onderzoekers en studenten hebben er bewust voor gekozen om de sensorboot een zwarte kleur te geven. De boot valt dan zo min mogelijk op in de natuur, het beoogde werkterrein. De sensorboot moet metingen gaan verrichten op het water, bijvoorbeeld in de Westerschelde. Rijkswaterstaat baggert dit soort vaarwegen regelmatig, zodat ze goed begaanbaar blijven. Tijdens en na het baggeren worden metingen verricht, zodat de effecten op het milieu duidelijk worden. De metingen van het sediment worden door grote schepen verricht, maar dit is kostbaar en niet erg duurzaam. Een andere manier is om te meten via sensoren aan palen in het water. Hierdoor zit je echter vast aan één locatie. De sensorboot is een goed alternatief voor het uitvoeren van de metingen.

VLASVEZEL
Hoewel het geen harde eis was van opdrachtgever Rijkswaterstaat hebben de HZ en Scalda gekozen om zoveel mogelijk biobased materialen te gebruiken voor de sensorboot. Willem Haak, onderzoeker bij het lectoraat Building with Nature van HZ, is duidelijk over die keuze. “De milieu impact is met biobased materialen altijd minder. Er komen geen schadelijke stoffen vrij tijdens het productieproces en als de boot aan het einde van zijn levenscyclus is, dan zijn we erbij gebaat dat zoveel mogelijk materialen onschadelijk zijn voor het milieu.” Haak vindt dat we het verplicht zijn aan ons nageslacht en de wereld om elke kans te pakken. “Wat je ook doet, doe het biobased.” Willem heeft eerder gewerkt bij het lectoraat Biobased Bouwen van het Centre of Expertise Biobased Economy. “De kennis die ik daar heb opgebouwd heb ik meegenomen in dit project. Het is mooi om nu samen te mogen werken met onderzoekers vanuit verschillende disciplines. Dat komt de kwaliteit zeker ten goede en is erg leerzaam.” Het is het doel om de sensorboot in het najaar te water te laten. Er wordt over gedacht om in de toekomst meerdere biobased boten rond te laten varen.

ZONNEBOOT
Naast de sensorboot werken de engineers in het lab aan een zonneboot. Zoals de naam zegt is dat een boot die wordt voortgedreven door zonne-energie. De HZ neemt regelmatig deel aan wedstrijden voor zonneboten. Er zijn plannen om in de toekomst een nieuwe romp en nieuw dek te maken van biobased materialen. De focus ligt nu echter op het klaarmaken voor de race van komend voorjaar.

Wil je meer weten over de projecten of de faciliteiten in het Engineering Lab? Neem dan contact op met Willem Haak.

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close